Zarabiaj na druku wielkoformatowym

Zarabiaj!

Ten artykuł przygotowaliśmy w związku z częstymi pytaniami, zwłaszcza od osób rozpoczynających przygodę z drukiem wielkoformatowym. Jest dosyć długi, ale w końcu chodzi o ważną sprawę – Państwa pieniądze. Czy usługowy druk wielkoformatowy się opłaca? Oczywiście, ale jest kilka sposobów na zwiększenie zysku / zmniejszenie wydatków tak aby owoce Państwa pracy były jeszcze większe!

Na początek pora rozprawić się z 3 mitami powtarzanymi przez dystrybutorów nowych ploterów.

OBALAMY MIT 1 – NOWA MASZYNA LEPIEJ DRUKUJE
Zależy do czego ją porównujemy. Jeśli do starej używanej, mocno zużytej maszyny wymagającej napraw serwisowych to zgoda. Natomiast jeśli mamy maszynę używaną, ale po pełnej odbudowie (m.in. wymianie głowicy na nową – ORYGINALNĄ!), czyszczeniu i kalibracji to jeśli taki serwis wykonali profesjonaliści (jak np. serwisanci Plotery24.pl) to możemy mieć pewność, że taki ploter pozwoli uzyskać równie dobre efekty co ploter fabrycznie nowy o tych samych parametrach (czyli przede wszystkim modelu głowicy).
OBALAMY MIT 2 – ATRAMENTY ALTERNATYWNE DRUKUJĄ GORZEJ I SĄ SZKODLIWE
Oczywiście na rynku jest wiele tuszów zamiennych. Jedne są bardziej szkodliwe, inne mniej. Jedne mają wybarwienie pozwalające na uzyskanie wspaniałych rezultatów, inne są dalekie od ideału. My ze swojego doświadczenia z marką atramentów Dr-INK możemy potwierdzić kilka faktów – atramenty te są ekologiczne, nie zawierają śmiercionośnego cykloheksanonu, a ich gamut kolorystyczny jest bardzo wysokiej jakości zapewniając możliwości profilowania ploterów wszelkich marek na praktycznie każdym rodzaju medium do druku ecosolventowego. Czy są tańsze zamienniki – są. My wybraliśmy produkt z półki średniej. Naszym zdaniem dorównujący tuszom oryginalnym (przypomnijmy – Mimaki, Mutoh czy Roland nie posiadają fabryk farb – te firmy wyprodukowanie „swoich” tuszów zlecają na zewnątrz – kto wie, może nawet w tej samej fabryce, w której my kupujemy…). Oczywiście spotkali się Państwo zapewne z różnymi certyfikatami jakości dla tuszów itd. – bądźmy szczerzy – większość z nich to tani chwyt marketingowy jak certyfikaty rzetelnej / uczciwej / renomowanej firmy i inne tego typu wynalazki za 500 czy 1000 zł / rok, których oferty znajdujemy codziennie w naszych skrzynkach email (zazwyczaj – słusznie – w dziale SPAM) – w końcu jakoś trzeba uzasadnić dlaczego jeden tusz jest droższy od drugiego nawet 8 razy… Według naszej wiedzy i doświadczenia wieloletnie stosowanie atramentów Dr-INK nie powoduje jakichkolwiek większych śladów zużycia ploterów niż przy stosowaniu atramentów z logo producenta. Prawidłowa obsługa i dbanie o konserwację plotera pozwalają na wieloletnie drukowanie tą samą głowicą. A koszty – 1-2 zł / m2 zależnie od wybarwienia… kontra 8-16 zł / m2 przy oryginałach.
OBALAMY MIT 3 – NA NOWĄ MASZYNĘ DOSTANĘ LEPSZĄ GWARANCJĘ
Nie, taką samą jak u nas na ploter używany tzn. nie obejmującą elementów podlegających normalnemu zużyciu tylko będzie to napisane małym druczkiem na dwunastej stronie „niby-gwarancji”.

A teraz to wszystko policzmy:

Ile jesteśmy w stanie wydrukować w dzień / tydzień / miesiąc?

Zacząć należy od tego, że wiele maszyn drukuje w podobnych prędkościach. Maszyny o wyższej wydajności oczywiście są w stanie wydrukować ten sam wydruk szybciej tylko pytanie czy mamy aż tak dużo zleceń, żeby kupować nową dwugłowicową maszynę za 100 tys zł? Ale do konkretów:

TRYB BILLBOARD / BANER (360×720):

model plotera druk w 8h (dzień) druk w 40h (tydzień) druk w 160h (miesiąc)
Mutoh VJ 1204 DX5 108 m2 540 m2 2160 m2
Mutoh VJ 1304 DX5 108 m2 540 m2 2160 m2
Mutoh VJ 1614 DX5 144 m2 720 m2 2880 m2
Mutoh VJ 1624 DX6 232 m2 1160 m2 4640 m2
Roland RE640 / VS640i DX6 216 m2 1080 m2 4320 m2

TRYB QUALITY (720×720):

model plotera druk w 8h (dzień) druk w 40h (tydzień) druk w 160h (miesiąc)
Mutoh VJ 1204 DX5 41 m2 205 m2 820 m2
Mutoh VJ 1304 DX5 41 m2 205 m2 820 m2
Mutoh VJ 1614 DX5 68 m2 340 m2 1360 m2
Mutoh VJ 1624 DX6 60 m2 300 m2 1200 m2
Roland RE640 / VS640i DX6 87 m2 435 m2 1740 m2

Ile to wszystko kosztuje? Ile zarobię?

WARIANT 75% OBŁOŻENIA PRZY JAKOŚCI BILLBOARD / BANER:

  • Załóżmy pracę przez 75% czasu / możliwości produkcyjnych. Oznacza to od 1600 do 3500 m2 miesięcznie zależnie od modelu plotera.
  • Koszt tuszu to około 2 zł / m2 tj. 3200 do 7000 zł / msc
  • Leasing maszyny używanej to około 500 – 1000 zł / msc (zakładając 10% wpłaty i 36 miesięcy)
  • Warto policzyć około 1 zł / m2 kosztów dodatkowych (tj. przeglądów, napraw, zużycia części)
  • Daje to nam koszt na poziomie 3,30 zł / 1m2 + media – weźmy pod uwagę baner chiński 440g w cenie około 3,50 zł / 1 m2
  • Łączny koszt bez kosztów pracy to 6,80 zł / 1 m2
  • Zakładając średnią cenę sprzedaży wydruków banerowych na poziomie 15 zł / m2 daje to nam zysk około 8 zł / m2
  • Przy 1600 m2 jest to 12800 zł, przy 3500 m2 jest to 28000 zł w ciągu miesiąca
WARIANT 50% OBŁOŻENIA PRZY JAKOŚCI QUALITY:

  • Załóżmy pracę przez 50% czasu / możliwości produkcyjnych. Oznacza to od 400 do 900 m2 miesięcznie zależnie od modelu plotera.
  • Koszt tuszu to około 2 zł / m2 tj. 800 do 1800 zł / msc
  • Leasing maszyny używanej to około 500 – 1000 zł / msc (zakładając 10% wpłaty i 36 miesięcy)
  • Warto policzyć około 1 zł / m2 kosztów dodatkowych (tj. przeglądów, napraw, zużycia części)
  • Daje to nam koszt na poziomie 4,11-4,25 zł / 1m2 + media – weźmy pod uwagę folię Avery MPI 3000 w cenie około 4,50 zł / 1 m2
  • Łączny koszt bez kosztów pracy to 8,50-9 zł / 1 m2
  • Zakładając średnią cenę sprzedaży wydruków na folii na poziomie 25 zł daje to nam zysk około 16 zł / m2
  • Przy 400 m2 jest to 6400 zł, przy 900 m2 jest to 14400 zł w ciągu miesiąca
WARIANT 25% OBŁOŻENIA PRZY JAKOŚCI QUALITY:

  • Załóżmy pracę przez 25% czasu / możliwości produkcyjnych. Oznacza to od 200 do 450 m2 miesięcznie zależnie od modelu plotera.
  • Koszt tuszu to około 2 zł / m2 tj. 400 do 900 zł / msc
  • Leasing maszyny używanej to około 500 – 1000 zł / msc (zakładając 10% wpłaty i 36 miesięcy)
  • Warto policzyć około 1 zł / m2 kosztów dodatkowych (tj. przeglądów, napraw, zużycia części)
  • Daje to nam koszt na poziomie 5,22-6,50 zł / 1m2 + media – weźmy pod uwagę folię Avery MPI 3000 w cenie około 4,50 zł / 1 m2
  • Łączny koszt bez kosztów pracy to 9,72-11 zł / 1 m2
  • Zakładając średnią cenę sprzedaży wydruków na folii na poziomie 25 zł daje to nam zysk około 14-15 zł / m2
  • Przy 200 m2 jest to 2800 zł, przy 450 m2 jest to 6750 zł w ciągu miesiąca

Jak sami Państwo widzą liczby nie kłamią. Wystarczy zapewnić odpowiedni strumień zleceń (nawet niewielki względem możliwości maszyn) i inwestycja będzie opłacalna a o spłatę leasingu nie musimy się martwić. Przy zakupie plotera wielkoformatowego używanego po serwisie (z pewnego źródła) jesteśmy w stanie zwiększyć tempo zwrotu inwestycji. Podobnie sprawa ma się przy alternatywnych atramentach (również ze sprawdzonego źródła). Czy warto zarabiać szybciej i więcej? Myślę, że sami Państwo możecie sobie odpowiedzieć na to pytanie…

Zapraszamy do sprawdzenia naszej aktualnej oferty na używane plotery po serwisie.

Tylko proszę pamiętać – liczba maszyn jest ograniczona (zazwyczaj mamy po 1 egzemplarzu danego modelu) zatem kto pierwszy ten… szybciej zacznie zarabiać…